>

ANALYSES AND VIEWS

1. INTRODUCTION

Although print media - whether inde-
pendent or not - have been in exis-
tfence in Namibia for more than 100
years, the body of research on this form
of media is small and somewhat limited.
Very little research, whether pre - or post-
Independence, has been conducted
info the role of the print media in the
formation of Namibian society. Taking
into consideration the limitations of
available research on the subject, this
paper strives to be a discussion docu-
ment for what could - and should - be
the star-ting point of more in-depth
research intfo the media field, especially
the role played by print media from their
earliest infroduction to where the press
finds itself today.

Furthermore, narrowing the focus of
this paper to the role of the independent
print media was necessitated by the
absence of any real research into the
role and influence of all forms of media,
especially the broadcast or electronic
media. A larger, if still small, volume of
work has dealt with independent media.

This paper seeks to critically examine
the role independent print media or-
ganisations have played in the colonial,
fransitional and democratic stages of
this evolving and, especially in the pre-
Independence erq, politically dynamic
society, and how influential these publi-
cations were in conforming to and reali-
sing the aspirations and information
needs of a majority of Namibians, while
at the same time adhering to the princi-
ples of professional journalism.

. WHAT DOES INDEPENDENT MEAN

IN RELATION TO MEDIA?

03

The May 1991 Declaration of Wind-
hoek on Promoting an Independent
and Pluralistic African Press' offers a
definition of what independent media
refers fo:

By an independent press, we mean a
press independent from governmental,
political or economic control or from
confrol of materials and infrastructure
essential for the production and disse-
mination of newspapers, magazines
and periodicals.

At face value, such a definition seems
to suggest a press operating on some
utopian level of disconnection from real
factors, such as money and the goodwill
of those in power, which guarantee and
are essential for the continued existence
and functioning of the press itself.
Furthermore, this definition also seems to
remove the independent press from the
realm of society by placing it beyond
economic and political influences.

Others, like Watson (2003:12), place
the media - including the print media -
at the heart of and inseparable from the
movements within society.

The media are prominent among the
public arbiters of our behaviour. They, as
it were, “speak society’s lines”, claiming
for themselves the role of a community’s
conscience as well as performing as ifs
ever-vigilant guard-dog.

Scholars like Skeggs and Mundy
(1992:6-18) almost cynically suggest that
there are no such things as independent
media, print or otherwise, and that
because successful media organisations
are essentfially commercial enterprises
run according to the business and mar-
ket principles of supply and demand,
there can be no functioning indepen-
dently from - as the Windhoek Declo-
ration states - “political or economic
control or from control of materials and
infrastructure essential for the production
and dissemination” of media products.

Heuva (2001:xi) lumps independent
and ofher publications outside the
mainstream media of pre-independent
Namibia together under the heading of
“alternative media”.

The Declaratfion was adopted by the participants af the United Nations/United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation seminar
on Promoting an Independent and Pluralistic African Press; the seminar was held in Windhoek, Namibia, from 29 April to 3 May 1991




In this paper, mainsfream press refers to
the white-owned and -conftrolled press in
Namibia in the pre-Independence erq,
many of which were established by poli-
fical organisations or people close to the
political establishment. Heuva (2001:xii)
refers to these as the “colonial press”. In
light of all the above, the working defini-
fion of independent press/independent
reporting refers to a press that explicitly
aims to be independent of - especially
Government - political and economic
influences, and strives to be critical and
objective in its search for the truth in its
coverage of societal issues.

3.THE ROLE OF THE INDEPENDENT
PRINT MEDIA IN NAMIBIA

3.1 Before the independent print
media:
Historical and political context

Namibia, like most other African states
and ferritories, fell under the yoke of
European imperialism and colonialism
and officially became a German colony
in the late 19th century. Brutal wars were
fought between the indigenous peoples
and the German colonial authorities in
the early part of the 20th century as a
result of German colonial intrusion into
fraditional lands and ways of life. The
League of Nations mandate for adminis-
tering the fterritory was handed to the
Union of South Africa after World War |
(1914-1918), and Namibia’s indigenous
peoples were infroduced to a new
brand of colonialism. The official policy
of apartheid was infroduced in South
Africa in the late 1940s and early 1950s
and subsequently made its way to
Namibia. South African colonial rule was
as oppressive and brutal as German rule
and the indigenous African peoples
were subjected to decades of humilia-
fion and degradation through the
divide-and-rule policies introduced in
the territory by the Pretoria Government.

However, throughout this period, as
was the case under German colonial
rule, groups and individuals sporadically
stood up and confronted the system
and policies of apartheid. These
attempts at addressing the situation in
which most Namibians found them-
selves at the time were usually brutally
and swiftly quashed by apartheid secu-
rity forces. Until the 1960s, very little was
achieved by those seeking a more just
society and freedom from South African
rule. With the commencement of the
liberation struggle in the 1960s, a new
wave of optimistn and awareness took
root within the African infelligentsia and
new ways and means were sought to
convey liberation messages to the mas-
ses. This set the stage for the infroduction
of print media products that would
communicate such messages.

Print media had existed in Namibia
since the printing press was imported
late in the 19th century. The first privately
owned and controlled newspaper
published in Namibia, the Windhuker
Anzeiger, was launched on 12 October
1898. Georg Wasserfall, a German-
speaking aftorney, was behind the
publication. The newspaper mainly
focussed on German froop movements,
but also later served as an official
gazette of the German colonial govern-
ment (Heuva 2001:17). This kind of rela-
fionship set the trend for what would
subsequently become the mainstream
media in Namibia. All were European-
owned and - confrolled, and covered
local issues from a European colonial
perspective. Heuva (2001:17) quotes
Ugboajah’s (1985) views of the colonial
media in Africa, as follows:

Both the press and radio supported
colonial rule and interests and were
unsympathetic or oufright hostfile to
African aspirations.

Seen against this background and tak-
ing info account the high level of illitera-
cy amongst black Namibians at the

>

SMIIA ANV SISATVNY

04

>

ANALYSES AND VIEWS

05

time, there was very little room on the
local media landscape for independent
publications aiming to reach the majori-
ty of Namibians. Hence, until the late
1950s and early 1960s, when the winds of
liberation were sweeping the continent
and African nationalists became more
emboldened as a consequence, an
independent or alternative press for all
infents and purposes did not exist in the
then colonial South West Africa. At the
same time the white-owned mainstream
press? almost totally ignored the plight of
the African, and openly sided with and
defended the apartheid authorities.
Despite the repressive environment, the
ground was fertile for the emergence of
independent or alternative publications.

3.1.1 South West News: Forerunner
fo independence in the print
media

Although alternative print media
mutely advocating for a more just politi-
cal dispensation were in existence in the
1950s and 1960s, these publications
were mostly the property of the major
Churches in Namibia, and mainly con-
veyed religious content with limited poli-
fical commentary to black Namibians.
No private black-owned publications
were in existence. This changed with the
arrival in 1960 of the short-lived South
West News. Although the paper openly
pushed an African nationalist agenda,
particularly that of the South West Africa
National Union (SWANU)? it could be
considered independent because, to
an extent, it remained outside the forces
influencing the operations of the main-
stream white-owned media. The paper
stfood outside the political pressures
at play in the mainstream press; and
because the paper was black-owned,
white businesses, which dominated eco-
nomic life, were not interested in adver-
fising in the paper, or were very hesitant
to do so. Thus, to a large extent, the
paper remained outside the economic
influences at play within the white-
owned press as well (Heuva 2001:147).

However, this proved to be a double-
edged sword: the paper folded after
only nine months mainly because of a
lack of financial resources. In the 1960
founding memorandum of South West
News, the directors of the company
behind the paper, the African Publishing
Company, clearly emphasised the issue
of finance (ibid.):

We have not yet been able to atfract
enough advertising to augment the
paper’s revenue ... Racial discrimination
does not only make it impossible for the
African Publishing Company to secure
loans but cripples the press machinery in
many ways.

In the 1960 South West News memo-
randum, the directors of the company
also clearly spelt out the purpose and
role of their publication (ibid.):

South West News strives fo serve all the
people of South West Africa, irrespective
of colour or creed, on a ferritorial basis
as well as in relation to the whole of Africa
and the world. ... Our object is fo serve as
a vigorous instrument to promote the
social and educational well-being of all
inhabitants of South West Africa, irespec-
tive of race, colour or creed. ... Our
desired aim is to give objective news and
political reporting, unclouded by racial or
political prejudice.

Although the paper was only pub-
lished in two languages, Afrikaans and
Oftjiherero, it was aimed at a broad
section of educated black Namibians.
Articles ranged from general to commu-
nity news and included columns on
farming and education as well as politi-
cal commentaries. The paper also fea-
tured news from around the continent
and fransmitted important announce-
ments, such as evictions and removals
by the Windhoek Town Council pertain-
ing to black residents. Furthermore, it
carried political statements by traditio-
nal leaders and political parties
addressed to the black masses.

The mainstream press of the period included the Allgemeine Zeitung, the Windhoek Advertiser, Die Suidwes Afrikaner, and Die Suidwester
The founders of South West News were also involved in SWANU. They include Zed Ngavirue and Emil Appolus




In its inaugural edition in March 1960,
the paper ran a story on the forced
removals under way in Windhoek’s “Old
Location”. Some of the paper’s articles
were used as evidence by Namibian
petitioners at the United Nations concer-
ning conditions under apartheid in the
country. However, the paper had limited
reach within the country, and its small
readership was largely urban-based.
Distribution problems only compounded
the financial shortcomings. The paper’s
collapse left a void in the media lands-
cape that would not be quickly filled.

Although, strictly speaking, South West
News would not normally be classified
as independent because of its close
alignment to a political movement and
party, it did strive to play the role com-
monly associated with that of the inde-
pendent press, namely of being impar-
fial and objective and by acting as the
conscience or “guard-dog” (Watson
2003:12) of society at large.

3.1.2 Filling the void:
Church publications and other
print media

The collapse of South West News in the
early 1960s left a gap in the media field
that was partially filled by the Church
press. At the time that South West News
made its appearance, the major
Churches in Namibia were going
through a transformation of their own.
The face of the Churches was slowly
changing, with black congregants
increasingly occupying leadership posi-
fions within Church structures and agen-
cies (Katjavivi et al. 1989:3-26).

Church publications have been
around in Namibia since the early 20th
century. In the late 1950s and early 1960s
all these publications reflected the
change in Church leadership during
those decades, which was more politi-

cally aware and more outspoken on
the plight of their black congregants.
Church publications, even though not
formally independent due to their
close links to the Churches, effectively
became the torch-bearers of indepen-
dent reporting in the country by provid-
ing an alternative view to that of the
mainstream as regards what was really
going on in the country.

The first Church publication, Oson-
dabag, appeared in 1901 at Oniipa and
focussed on religious issues. It was pro-
duced by the Finnish Missionary Society?,
which more recently became the
Evangelical Lutheran Church in Namibia
(ELCIN). In 1941, the name of the publi-
catfion changed to Omukwetu. From its
inception, Omukwetu was published
in Oshiwambo. In the early 1960s,
black staff infroduced a measure of
activism to Omukwetu’s content by
including political commentary besides
the coverage of religious and Church
issues. Another Lutheran publication,
Immanuel, was launched in 1961,
It basically mirrored Omukwetu in direc-
fion and in its coverage of the plight of
black Namibians. Immanuel, which was
written in Afrikaans, Khoekhoegowab
(Nama/Damara) and Ofjiherero, was
produced by what was to become the
Evangelical Lutheran Church in the
Republic of Namibia (which at the fime
was known as the Evangelical Lutheran
Church in South West Africa). Besides
these two Lutheran publications, the
Catholic Church in Namibia launched
an Afrikaans, Khoekhoegowab and
Oftjiherero publication entitled Angelus
in 1963. Its Oshiwambo counterpart,
Omukuni, followed in 1977. Although
mainly religious in nature these publico-
fions also carried political content and
commentary.

Aside from the above, the Council
of Churches in Namibia (CCN)° launched

10 December 1959, 12 people protesting against the forced removal of Old Location residents were killed by the apartheid authorities

for the new whife suburb of Hochland Park

Finnish m
inary at Oniipa a few years later. The first black pastors were ordained in 1925

al of residents to Katutura, which commenced after the 1959 killings but was only completed in the late 1960s, was carried out fo

onaries arrived in northern Namibia in 1870. In 1908, they established a mission hospital atf Onandjokwe and a theological sem-

The CCN was founded in 1978 by the major denominations with the aim of tfackling social problems through @ unified front. The CCN
became one of the key anfi-apartheid organisations within Namibia in the 1980s (Herbstein & Evenson 1989.55)

>

SMIIA ANV SISATVNY

06

>

ANALYSES AND VIEWS

07

a newsletter, CCN Information, in 1980.
Like the other Church publications, it
carried political artficles. In its August 1985
edition, under the headline “*‘Namibia
needs a free press,” says Tjerije”, the paper
quoted the former editor of Immanuel,
Phillip Tjerije, as follows (CCN Information
1985:1):

| think the press in Namibia is not free,
because most newspapers in this coun-
try are party orientated. An indepen-
dent press is almost non-existent and
there is a vast vacuum for a free press
especially in this parficular time where
we have an imposed interim govern-
ment ... (Dhe level of news reflected by
these news is pathetic. The newspapers
are not objective.

Herbstein and Evenson (1989:116) had
the following to say on this topic:

The vernacular church newspapers
Omukwetu and Omukuni were per-
ceived as being against the govern-
ment,

Thus, the Church press appropriated
the role of an independent watchdog
and reported openly on the war in the
north of the country.

Another illustration of the increased
and expanded political commentary
and progressive involvement of the
Churches, and especially the Church
press, was the famous Open Letter of
1971. The lefter, addressed to the then
South African Prime Minister, BJ Vorster,
was drafted by the two Lutheran
denominations in  Namibia, ELCIN
and what is known tfoday as the
Evangelical Lutheran Church in the
Republic of Namibia (ELCRN), and
called on the South African state to with-
draw from Namibia and grant the
territory ifs independence. Although a
Lutheran initiative, the Catholic and
Anglican Churches subsequently issued
statements through their respective pub-
lications in support of the Open Letter.

However, this new role of the Church
press, and by extension the Churches,
did not come without its setbacks. The
South African authorities sought to sup-
press or muzzle the Church presses and
their publications by bombing their
offices and persecuting individual jour-
nalists. The most dramatic attack was
the bombing of the Lutheran printing
press at Oniipa on 11 May 1973.

Besides the development of an
increasingly outspoken Church press,
another category of publications also
arrived on the scene in the early 1980s.
Community organisations launched a
string of publications including Bricks, the
first community newspaper in the coun-
fry, which mainly served the communities
of Khomasdal and Katutura. In 1985,
Speak Out was launched by community
activists and was aimed primarily at the
community of Katutura. Then there were
the student and labour union publica-
tions launched in the late 1980s.
Among these was The Student Voice of
Namibia, the official publication of the
Namibia National Students” Organisation
(NANSO), while The Namibian Worker
was the official mouthpiece of the
Namibian labour movement.’

At the end of the 1980s, Sister Namibia
was launched. This feminist publication
addressed women'’s rights and issues -
something almost completely ignored
by the mainstream media.

The alternative reporting characteri-
sing these publications could be regar-
ded as being independent given that
they, like the Church press, performed the
role that would under normal circum-
stances be that of a truly independent
press. They were certainly independent
of the socio-economic and political pres-
sures brought to bear on the mainstream
white press. However, they did not claim
to be independent and even tossed the
concept of objectivity out of the window,
arguing that circumstances demanded
subjective coverage of the plight of

NANSO and the National Union of Namibian Workers (NUNW) were formed in the late 1980s and played a crucial role in the latter years of
the liberation struggle by mobilising students and workers inside the country (Herbstein & Evenson 1989:166-167)




black people and their struggle for libe-
ration and, in the case of Sister Namibia,
the plight of women in the country.

These publications also met with resis-
tance from the authorities. Like those
associated with the Church press, com-
munity activist journalists were persecu-
ted and the organisations harassed.
However, most of the publications fol-
ded shortly affer Independence, mainly
due to lack of a financial lifeline®.

From time to time, mainstream publi-
cations such as the Windhoek Advertiser
and the Windhoek Observer flirted
with independent reporting, but these
attempts were brief and usually ended
after State pressure was brought to bear
on the owners (Lister 1995:3).

A number of publications were
launched by the liberation movement,
the South West Africa People’s
Organisation (SWAPO), during the
struggle era. Among these was the
Combatant. However, these publica-
tions were never independent and
served mainly as propaganda instru-
ments. They were never widely distri-
buted inside Namibia, largely due to
the repressive atmosphere.

The Church and community press may
at times have taken on the role of an
independent press during this era of
Namibian history. However, their reporting
leaned towards the African nationalist
agenda. Nonetheless, despite the repres-
sive atmosphere, there was still scope
for independent publications; one such
publication was born in the mid 1980s.

3.1.3 Telling it like it is:
The emergence of The Namibian

The Namibian emerged at a time
when the political situation was heating
up. The 1980s were a turbulent time in
the country.The apartheid South African
state intensified its war in northern
Namibia, while at the same time han-

ding limited power to fransitional autho-
rities, comprising partfies and organisa-
fions that it recognised and with whom it
was prepared to negotiate. SWAPO and
other extra-parliamentary organisations
in favour of full independence were
excluded from these processes and
negotiations. Herbstein and Evenson
(1989:167) described one aspect of
these times as follows:

From 1985, the war was made even
more inaccessible to reporters by a
requirement that police permits were
needed to visit the “operational area”.

The Namibian’s founding editor,
Gwen Lister (1995:3), writing on the
publication’s 10th anniversary, briefly
described the events that led to the
launch of the paper.

In 1978 pressure was put on (Hannes)
Smith and the staff (of the Windhoek
Advertiser) to adopt a sftance less
critical of ‘“internal” parties... spear-
headed by the Democratic Turnhalle
Alliance. Smith, myself and a few other
staff members left and within a week
brought out fthe first edition of the
weekly Windhoek Observer.

For the next seven years, from 1978
to 1984, the Observer took on the role
of a progressive independent press.
However, the authorities continually
harassed the paper. Lister spoke of how,
in 1984, she was forced out of the
Windhoek Observer (ibid.):

the newspaper management
began to blame me primarily for the
Observer’s increasing unpopularity with
the authorities, and in 1984 the then staff
of the Windhoek Observer walked out in
profest against my demotion from Political
Editor to reporter and | followed suit, The
authorities were beginning to close in on
the likes of me and management were
not prepared to take up the challenge.

" Non-governmental organisations in Europe financed many of these publications.  The publications ran info financial problems affer

Independence as donor priorities changed

>

SMIIA ANV SISATVNY

08

>

ANALYSES AND VIEWS

09

Lister’s outspoken criticism of the South
African-sponsored authorities and the
South African forces in the country led
to her being ostracised. She also briefly
explained the politics at play in the
mainstream press at the time (ibid.):

There appeared to be no future for
myself or the rest of the staff in the then
Namibian media, which was predomi-
nantly anti-SWAPO.

Seen against this background, and
especially with the capitulation of the
Observer, the media landscape was
lacking an independent voice. Lister and
human rights lawyer Dave Smuts, along
with other future staff, spent the next year
canvassing international backing, espe-
cially financial support, for the establish-
ment of the paper. They were met by
various challenges placed in their way
by the apartheid authorities. Lister lived
under a ban and her passport was con-
fiscated; and when they fried to register
the paper, an excessive fee was
demanded, which was only rescinded
after a costly court challenge in Pretoria
forced the authorities to allow the regis-
fration of the paper (Lister 1995:4). The
first edition of The Namibian appeared
on 30 August 1985, with a founding edito-
rial that included the following state-
ments (The Namibian 1985:3):

The Namibian is an independent
newspaper committed to indepen-
dence for Namibia. The newspaper will
follow an independent editorial policy
and will strive to achieve a greater flow
of information and open debate ... By
displaying editorial independence with
honest and realistic reporting, we hope
to confribute fo a free and vigorous
press for Namibia ...We emphasise that
our editorial policy is an independent
one. We are at the beck and call of no
party or propaganda machine.

This was a courageous statement at
that fime, and coupled with the name of
the publication, an affront fo the

apartheid authorities. The paper was
regularly challenged - atf tfimes violently
- by the South African security forces in
the years that followed. From the outset
the role the paper played was an explo-
sive one (Herbstein & Evenson 1989: 116):

... it was The Namibian which was most
likely to run pictures of Koevoet flaunting
dead guerrillas, depict SWAPO matter-
of-factly as the next government, its
combatants as freedom fighters and
human beings. The most compulsive
propaganda of all was to reflect what
the reader already knew. The vast for-
tune spent in the propaganda war was
quite literally money down the drain.

Du Pisani (2000:4,8) gave a detailed
account of the coverage provided by
The Namibian since ifs inception until
the country’s Independence in 1990:

From its inceptfion, The Namibian not
only chronicled detentions and other
unmentionable violations of human
rights - the paper regularly published a
"detentions update” for several years -
but facilitated pluralistic debate on a raft
of public issues ... The Namibian carried
many a report on the war in neighbou-
ring Angola and on the wanton desfruc-
tion by Koevoet, particularly in the former
Ovamboland. ... Local and international
music, too, featured regularly in the
pages of The Namibian. ... (Dhe newspa-
per carried various educational supple-
ments that infroduced learners and stu-
denfs to the infricacies of biology,
enzymes and photosynthesis. Ediforial
policy was remarkably consistent ... .

These excerpts serve to illustrate how
the newspaper strove to cover issues of
interest that were relevant to a cross-
section of Namibian society. The paper
also ran a series of in-depth investigative
articles over the years and regularly car-
ried academic pieces. It also ran nume-
rous arficles and profiles on the exiled
SWAPO leadership, while covering news
from across the continent and the rest of




the world. At the time the coverage pro-
vided by The Namibian was almost
revolutionary and the paper suffered
security force harassment, banning and
office bombings throughout its first five
years of existence, and even immedi-
ately after Namibian Independence.’

What is important to note about this
publication at the time it was launched is
that, for the first time, a truly critical and
editorially independent paper was avail-
able on the local media market.
Financially, the paper could say it was
independent of local economic pres-
sures as it was funded from abroad,
receiving most of its backing from the
European Community. However, the
paper’s close relationship and identifica-
fion with the ideals and politics of the
liberation movement, SWAPO, can in
hindsight bbe seen as having compro-
mised its independence during this era
to some degree. Nonetheless, in the con-
text of the generally anti-SWAPO and
anti-liberation mainstream publications
of the time, The Namibian consistently
stood as the lone independent voice.

3.2 Independence in the print
media: “History has deformed
all of us ...”"°

The period from 1988 to 1990 was
momentous in the history of Namibia.
Namibia was the last African country to
emerge from European colonial domi-
nance. Elections were called under
United Nations Security  Council
Resolution 435 in 1989, and the former
liberation movement, restyled as a poli-
fical party, emerged the overwhelming
victor. The new nation state of Namibia
officially came into being on 21 March
1990. It was a time of great upheaval
and promise for the fledgling state.

No sector of society remained
untouched by the changes taking
place within the country - and the

media sector was no exception. As
mentioned earlier, many community
publications like Bricks and Speak
Out did not survive the early years
of Independence due to various,
but especially financial, reasons. It
also seems likely that  these
publications became redundant after
Independence, having served their pur-
pose of fighting for a more just political,
social and economic dispensation.
Many of the activist journalists also
moved on o positions within the new
Government and other media, such as
New Era, the Namibian Broadcasting
Corporation (NBC) and the Namibia
Press Agency (Nampa). Their departure
deprived these community and alterna-
tive papers of their most valuable assefts:
the people who had helped fight
apartheid through their pages.”

The mainstream press also had to
readjust after years of giving either
active or quiescent support to the
apartheid authorities. Several main-
stfream publications suffered the same
fate as the community and alternative
press and did not survive the early years
of Independence, quietly folding in
the early 1990s. Others, such as the
Government-funded New Era and
Namibia Today, the latter a SWAPO
Party mouthpiece, joined the media
scene. The Namibian, as the country’s
main alternative paper, made it through
the transition relatively smoothly -
despite having to shift from donor sup-
port to commercial viability. As stated
before, its coverage remained consis-
tent, with the only difference being that
focus now shiffed to covering issues
under an elected SWAPO Government.
The paper confinued to campaign in
the interests of its readers and the
general public.

Without a doubft, the most important
development in the period from 1988 to
1990 - not only for the country but the

The Namibian’s offices were bombed in 1990. Af the fime it was suspected that the bombers were white righf-wing extremists. This bombing

followed on the 1988 bombing which destroyed equipment and offices

Du Pisani (2000:9)
tis perfinent to note that community media ha
Southern Sun in Keetmanshoop
ent newspapers fo develop their national coverage

e sfruggled in Namibia since Independence, with community newspapers such as the
and the Caprivi Vision failing to establish themselves. This has placed an even greater burden on independ

>

SMIIA ANV SISATVNY

>

ANALYSES AND VIEWS

media as well - was the drafting and
adoption of the Constitution of the
Republic of Namibia. The section of the
Constitution of particular importance to
the media was the explicit mention and
incorporation of freedom of the press in
the supreme law of the new land. Article
21(1) of Chapter 3, Fundamental Human
Rights and Freedoms, reads as follows:

All persons shall have the right to: (a)
freedom of speech and expression,
which shall include freedom of the press
and other media ... .

As far as the media were concerned,
this very brief statement opened up a
world of opportunity and made a com-
plete break from the repressive past.

The next section of this paper looks af
the role of the independent print media,
bearing in mind the above constitutional
provision. It also discusses how the inde-
pendence of the print media is - and was
- received in an independent Namibia.
The focus will be on the three main ‘inde-
pendent’ daily newspapers, namely The
Namibian, the Republikein and the
Allgemeine Zeitung. The other daily news-
paper, New Era, is State-owned.

3.2.1 Freedom to speak:
The role of the independent
press through 15 years of
independence in Namibia

Of all the privately owned newspapers
that existed in the pre-Independence
era, only three have successfully mana-
ged to enfrench themselves in today’s
media landscape. They could arguably
be said to constitute the best examples of
independent press in Namibia today.'

The Namibian

This paper has always been seen as a
crifical voice and seems to have consis-
tently followed through on the state-
ments made in its founding editorial poli-
cy. Through its editorial management,

The Namibian has on many occasions
voiced a strong belief in its own inde-
pendence. One example, an excerpt
from its 10th anniversary publication,
reads as follows (The Namibian 1995:28):

We believe this independent stance
best enables us to meet the challenge
of providing information to our readers
which is fruthful, objective and accurate.

Editor Gwen Lister has on numerous
occasions written about accountability
and transparency in society, especially
in government. But what does this mean
in terms of the role the paper has taken
upon itself in an independent Namibia?

Since becoming a daily in 1989, from
the earliest cases of corruption under
the new SWAPO Government and the
new civil service to enftertainment and
sport - all have become regular feo-
tures. Supplements have come and
gone, while some, like The Weekender,
have become fixtures. The newspaper
still reports on a wide range of local,
regional and infernational stories. It is
safe to say that the paper has become
the newspaper of choice for most news-
paper-buying Namibians because of
its wide coverage of a cross-section of
issues of a very wide inferest. In the 10th
anniversary magazine, news editor Jean
Sutherland (1995:31) wrote the following:

Apart from frying to provide wide
coverage of events in Namibia, we aim
to keep readers abreast of the most
important news breaking worldwide on
a daily basis.

However, back in 1995, the paper did
realise its deficiencies and acknow-
ledged it needed to improve in certain
areas (ibid.):

This includes working on improving
our coverage of rural areas, our econo-
mics/business section, consumer issues,
more investigative reporting and broa-
dening our sports coverage.

" The weeklies the Windnoek Observer and the Namibia Economist are also examples of the independent press




Looking at these deficiencies one has
to ask how they impact on the inde-
pendence and role of the publication,
and whether anything has changed in
the ten years since Sutherland wrote
this. The Namibian in 2005 still has a
heavy dependence on news agency
copy. Four of the first five pages usually
carry local stories, while the rest of the
paper - including the sports section on
most days - is dominated by copy sup-
plied by the Namibia Press Agency
(Nampa) and foreign news agencies
such as Reutfers and Agence France
Presse (AFP). Economic reporting is still
limited, while in-depth coverage of
issues is an occasional rather than regu-
lar feature. The newspaper, while still
heavily ‘Windhoek-centric’, has made
greater efforts to cover rural communi-
ties and issues, although it is clearly ham-
strung by its lack of reporters in the
field.” Many of the local reports are
often top-down, single-source stories
written in reaction to an event that has
taken place: for example, a Govern-
ment leader or official making a state-
ment at an event, a press conference or
workshop, or coverage of a crime, often
based on the police version of what
happened. Local features and inves-
figative journdlistic articles are often in
short supply, although the paper sfill
breaks a number of stories, some of
them complex in nature.

However, much of the coverage is still
reactive instead of proactive, with reports
tending o be event-oriented rather than
investigative in their approach. As a
result, reporting on issues such as corrup-
fion has at fimes been superficial. This
frend is highlighted in a Namibia Institute
for Democracy (NID) research report,
entitled Actual instances of corruption as
reported in the Namibian print media,
1990-2004, which indicates that The
Namibian’s coverage of instances of cor-
ruption over the last 15 years steadily
declined- and between 1998 and 2004 it
dropped sharply (NID 2005:9-12).

In 2006 th

But what does this mean in terms of
the paper’s role and independence? It
is safe to say that The Namibian is still
the most frusted and credible voice
amongst the independent publications
and probably the most independent of
them all. With regard to ifs role, the
paper acts as a transmitter of state-
ments by people in authority with its - at
fimes - extensive coverage of the pro-
nouncements of politicians and officials.
The Namibian is probably the only
paper that makes a concerted effort to
cover community issues, although ftoo
often ordinary people’s voices are miss-
ing from articles.

The paper’s independent and critical
tfone has brought it info conflict with
Government. The Namibian is currently
the target of a Government advertising
ban imposed by Cabinet in 2001,
because of its criticism of Government
and ifs policies (MISA 2005:80).

Republikein

The only Afrikaans national newspa-
per, the Republikein, was founded in
1977 as a mouthpiece of the Repub-
lican Party (RP)“ and the Democratic
Turnhalle Allionce (DTA), to which the
RP was aoffiliated. In earlier years
the Republikein was a major player
amongst the mainstream media, or
what Heuva (2001:xii) called the “colo-
nial press”. Until 1990 the paper was a
mouthpiece for South African propao-
ganda and actively supported the
DTA, which was a principal player in
Pretoria’s attempts to create an internal
setflement in Namibia that sidelined
SWAPO. Since the paper was estab-
lished by a political party and acted as
a conduit for official propaganda, inde-
pendent reporfing was never a consid-
eration prior to 1990. But Namibia’s
Independence seems to have chan-
ged all that. Executive Editor of the
Democratic Media Holdings (DMH)
group, Chris Jacobie, said in an inter-

ewspaper had regional offices in Oshakati and Swakopmund, and a regular correspondent af Keefrmanshoop

The RP was founded in October 1977 by Dirk Mudge, who broke with the National Party over ifs insistence on mainfaining certain racist laws

>

SMIIA ANV SISATVNY

>

ANALYSES AND VIEWS

view'" that, affer Independence, they
decided fo distance the newspaper
from all political organisations - not only
as a matter of survival in the now inde-
pendent country, but also to embrace a
new role of being an independent
newspaper. In fact, the paper openly
supported the DTA until at least the 1994
National Assembly elections, but has
since adopted a more independent
style and noticeably has not backed
the RR which relaunched itself in 2003.
During the interview, Jacobie called the
independent press “the amplifiers of
our conscience”, and said the reader
and journalist were equal partners in
the existence of any newspaper. The
Republikein became part of DMH in
1992 and foday markets itself as the
largest advertising medium in the coun-
fry. In a separate interview, the Editor of
the Republikein, Gert Jacobie®, had the
following to say:

| think the Republikein and DMH group
have played their role fo such an extent in
society that they are trusted by society and
seen as an upstanding corporate citizen.
We do our bit on a social level, a communi-
ty level, and in the news and the economy.

Both the Execufive Editor and Editor
described the role of the paper as answe-
ring to the information needs of its reader-
ship, fulfiing the advertising needs of its
business partners, and acting as an extra-
parliamentary opposition by reporting cri-
fically on Government’s actions. However,
as Gert Jacobie pointed out, some of the
challenges facing the paper were a shor-
tage of skilled journdlists proficient in
Afrikaans and capable of navigating the
nuances of the language. Another chal-
lenge, according to Jacobie, was the ever-
shrinking Afrikaans readership market.

So, once again, the question becomes
the following: How independent is the
paper, and what role does it play? Even
a cursory look at the newspaper on
most days would bear out the boast
that it is the major advertising medium in

By this author, 21 September 2005

Also by this aufhor, also 21 September 2005

the print media. Most pages in the
paper are devoted to advertising, with
arficles mainly at the front of the publi-
cation. If advertising confent is a mea-
sure of success, the Republikein can
certainly be described as successful.
Nonetheless, as in the case of The
Namibian, in-depth coverage of socie-
tal issues is minimal and advertising and
advertorials dominate after the first few
pages. Many stories are single-sourced
and often feature an official - usually a
man - speaking. Moreover, the Afrikaans
longuage use is almost archaic. The
paper seems to be heavily reliant on its
business approach and editorial con-
tent seems to come second to this. This is
borne out by statements made by the
Jacobie brothers, who clearly empha-
sised the moneymaking side of the
publication. As a result, the editorial
content is in danger of being freated
too much like a product.

Making money seems to be an overri-
ding factor, rather than fulfiling the role of
being a watchdog over society. This is
underlined by the absence of any real
investigative journalism or critical cove-
rage of Government. One almost gets
the impression that the paper, given its
pre-Independence role, is reluctant to
rock the political boat. It necessarily fol-
lows that if the publication is so heavily
dependent on advertising, then adverti-
sers could influence content. This, in turn,
could have an influence on the inde-
pendence and the role of the paper.
However, the Executive Editor and Editor
were both quick to point out that this had
never been the case, and that adverti-
sers knew they could not make demands
on the independence of the paper.

It should also be borne in mind that
the Republikein primarily serves a
niche market that is relatively wealthy.
What this might mean is that it tailors
its media product to the needs of this
niche readership. So the gquestion now
becomes this: Whose conscience does
this paper amplify?




Nonetheless, the NID (2005:9-12)
research report on corruption coverage
stated that the Republikein’s reporting
in this respect had risen sharply over the
last few years. So there is some evidence
that the paper is indeed fulfilling its role
as critical voice and public guardian.

Allgemeine Zeitung

The Allgemeine Zeitung, the only
German-language daily in Africa, was
founded in 1919. Owned by John
Meinert (Pty) Ltd from 1978 to 1990, it
was taken over by Republikein (Pty) Ltd
in 1991. A year later, in 1992, it joined
the DMH stable of publications.

The paper had close fties to the colo-
nial and apartheid establishment
throughout its history in pre Indepen-
dence Namibia. However, like the
Republikein, the paper divested itself
of this connection after Independence,
clearly as a survival tactic. The paper’s
readership, consisting mainly of Nami-
bians of German exiraction, is even
smaller than that of the Republikein,
with daily sales averaging around the
5 000 mark.

In an inferview,” Allgemeine Zeitung
Deputy Editor, Eberhard Hofmann said he
understood the role of the independent
press as being “to supplement the inde-
pendent voices in Namibia”. In the pre-
Independence era the paper “operated
within the frame of reference provided
by South Africa”, according to him.
Statements made by Hofmann indicate
that the paper covers society from a
German-speaking Namibian’s perspec-
five. Considering that the 2004 United
Nations Human Development Index
Report states that this section of the
population is the wealthiest - and, thus,
enjoys a considerably higher quality of
life than the average Namibian - it seems
safe to assume that issues are tailored to
this market. Hofmann also maintained
that advertising, although less than that
of the Republikein, was sufficient 1o keep

With this author, 20 September 2005

the paper going. This, in his opinion, was
because advertisers realised that the
readership of the paper was conside-
rably better off than the average
Namibian, and stressed that * (A)n adver-
fiser cannot dictate to us”. The paper
faced many of the same challenges as
the Republikein, including a shortage of
skilled, multilingual journalists. He also
recognised that investigative journalism
was consistently lacking, not only in his
publication, but also in most others in
Namibia. He ascribed this to the relative-
ly small size of newsrooms in the country
and the constraints put on them by pro-
duction time and resource allocation.

Based on the interviews with Eberhard
Hofmann and Chris Jacobie, like the
Republikein the Allgemeine Zeitung also
seems to view itself primarily as a busi-
ness and only secondarily as a news
and information provider. However, this
is probably understandable as the
German paper, probably more than
most, always has to consider its viability.
Thus, if there were a considerable drop
in advertising revenue and circulation,
the future of the paper would be
jeopardised. As the author of this
paper does not speak German, the
Allgemeine Zeitung’s news coverage
and other editorial content cannot be
accurately evaluated; however, given
the publication’s reliance on advertising
and its minimal market penetration, its
independence has to be questioned.
Furthermore, the paper carries a high
level of confent sourced from Germany
and rarely seems to cover wider com-
munity issues - although it does cover
issues of relevance to German-speaking
Namibians - and almost seems to stand
outside the realities of Namibia.
Coverage is also very reactive, and
investigative reporting, according to
regular readers this writer spoke tfo, is a
rare occurrence.

That the paper fulfils a role and that it
serves a niche in the market are given:
otherwise it would not sfill be in exis-

>

SMIIA ANV SISATVNY

>

ANALYSES AND VIEWS

tence. However, this role is essentially
a moneymaking one. Or as Hofmann
himself put it, the predicament that the
paper faces is that *(W)e are limited by
language”.

3.2.2 So is this independence?

What becomes evident about the
three papers discussed above is that
they are all highly individualistic and,
therefore, different from each other.
Namibia has a fradition of newspapers
in which owner-editors fook a dominant
role, with few checks or balances. None
of the newspapers under consideration
here have editorial boards or
ombudspersons who adjudicate on
readers’ complaints. Independence
can produce idiosyncrasy as well, as in
the case of the Windhoek Observer,
which bears the mark of its maverick
owner-editor Hannes Smith throughout.

As a result of the political divides of
the past and the divergent ways in
which the newspapers have deve-
loped, there is little consistent coopera-
tion between these publications in
respect of media issues or how they
view themselves in relation to each
other. For example, it took 14 years for
the newspapers to establish an Editors’
Forum. Despite this distance between
the publications, none of them views
the others as direct competition, per-
haps because they are all principally
published in different languages.

However, one aspect that applies
across the board is that these newspa-
pers do not undertake consistent inves-
tigative reporting or serious critical
analysis - as opposed to straight
reportage - concerning the country’s
power structures. This is something that
is vital in a developing society like
Namibia’s and something that s
expected of the independent press in
more developed societies. As a result,
Insight Namibia, a monthly current affairs
magazine, has been able to quickly

establish a track record on investigative
reporting because detailed probing,
parficularly on economic issues, is miss-
ing from the newspapers. However, this is
a role the daily newspapers should be
playing. It is evident that the editors of
these publications are aware that they
are not properly fulfilling their role as
independent watchdogs of society: all
have admitted inadequacies and have
clearly stated that they are working on
improving their coverage.

To return to the working definition pro-
vided at the beginning of this paper, all
three of these publications are inde-
pendent in the sense that they are not
owned, controlled or close to
Government or ifs agencies. They also
do not see themselves as puppets of
the purse even though, in the cases of
the Republikein and the Allgemeine
Zeitung, commercial considerations
appear to be at the forefront of their
approach to journalism. All three papers
acknowledge that advertising revenues
are crucial to their survival, but maintain
they are not editing reports to please or
appease commercial interests. All three
contain critical coverage at times, and
seem to take their role as the independ-
ent press seriously.

4. SOME OTHER INFLUENCES
TO CONSIDER

4.1 The role of ownership

Any discussion around the media, and
the print media in partficular, has to take
note of how ownership influences the
functions and role of a media organisa-
fion. Concerning the three independent
dailies, two of these publications are
owned by one company, DMH, which is
governed by the Democratic Media
Trust. Both the Editor and Deputy Editor
of the Republikein and the Allgemeine
Zeitung, respectively, said the Trust had




been set up to ensure that the money
generated by the papers stayed within
the organisation in order that DMH
publications remained sustainable.

In the case of The Namibian, the
paper is published by the Free Press of
Namibia (Pty) Ltd, which is controlled by
the non-profit Media Trust of Namibia
and governed by a Board of Trustees.
However, ten years after the creation of
the Trust was announced, its establish-
ment and the structure of the newspa-
per as a whole remains a “work in
progress”, according to the paper itself
(The Namibian 2005:3). As is the case
with the DMH publications, the function
and purpose of this Trust is to make sure
the paper is economically viable. Gwen
Lister, Editor of The Namibian, is the only
Director of Free Press of Namibia (Pty)
Ltd, according to an artficle in the 10th
anniversary publication of the paper
(The Namibian 1995:26). Taking into con-
sideration the stated aims of the paper
as outlined in its founding editorial, the
influence of ownership on the paper
does not seem to be a major issue and
Lister has on numerous occasions pub-
licly affirmed her belief in the indepen-
dence of the paper. She has in some
ways become an embodiment of the
independent spirit in journalissm and her
role has been widely recognised both
locally and infernationally in that she
has received numerous international
media awards. According to both the
Editor and Executive Editor of the
Republikein as well as the Deputy Editor
of the Allgemeine Zeitung'® , editorial
independence was highly valued within
the DMH stable of publications. It seems,
therefore, that such independence
would be very difficult to sacrifice.

However, there are other factors that
might influence the role and indepen-
dence of the press in Namibia. One of
the most important of these is that DMH
owns the principal printing press in
Namibia. What would happen if DMH
decided to reserve the presses to publish

/s, 20-21 September 2005

only its own papers? This question was
posed by Jeanette Minnie, former
Regional Director of the Media Institute
of Southern Africa (MISA), in an article in
the 15th anniversary magazine of The
Namibian (2000:45). This is an important
issue, considering that DMH publishes
virtually all other papers, including The
Namibian, New Era and Namibia Today -
the latter being the SWAPO mouthpiece.

Another factor to keep in mind when
discussing the independent press is that,
while Namibia covers a large geo-
graphic areq, it is sparsely populated.
Thus, distribution - and, therefore, reach
- is a problem for all the national news-
papers. If newspapers are not distri-
buted to all corners of the country, then
their effectiveness in playing a role
on a national level is reduced (Minnie
2000:45). However, this is also where
radio plays an especially important role.
In Namibia, radio is arguably the most
influential medium of communication
for the mass, largely rural, audience.

There is also another side to the
discussion of ownership, with which no
one seems to be comfortable. In
Namibia most, if not all, of the private or
independent media are still white-
owned or -confrolled, 15 years after
Independence. This aspect begs explo-
ration, as it did in South Africa in the
late 1990s."

Considering how often senior Govern-
ment officials have over the last 15 years
referred to the independent press as
“imperialist” and “foreign-owned”, and
considering that none of the major
papers has a counterpart written entire-
ly in an indigenous African language,”
the questions about white- or black-
owned media remain pertinent.

hts Commission of Soufh Africa in 1999 launched a yearlong investigation info racism in the media. Editorial confrol, own-
ayal featured prominently in the investigation. Af the time, the media in that country were still predominantly white. The issue

Although The Namibian does feature a two- or three-page Oshiwamibo section each day.

>

SMIIA ANV SISATVNY

>

ANALYSES AND VIEWS

4.2 Under Government pressure?

An independent and crifical press is a
threat to those in high positions who
have something to hide. Over the years,
journalists and newspapers - particularly
those discussed in the latter section of
this paper - have been labelled as
“imperialist” and/or “foreign-owned”
whenever they dared to do their duty as
independents and report on wrongdo-
ing or corrupt practices. David Lush
(1995:23), in the 10th anniversary publi-
cation of The Namibian, wrote the
following in this regard:

Like their colleagues all over the conti-
nent, Namibian media workers do find
themselves at the mercy of (mostly-
local) power mongers and money bro-
kers. (sic)

As Eberhard Hofmann of the Allge-
meine Zeitung stated, this type of nego-
five reaction from Government might
lead to independent publications censo-
rng themselves, as happened to some
mainstream publications before Indepen-
dence. This, in turn, reduced their inde-
pendence, role and usefulness in society.
However, it should be kept in mind that
the atmosphere within which the media
functioned before Independence and
that in which it functions now are poles
apart. In the pre-Independence eraq,
papers were often physically harassed, as
in the case of The Namibian, whereas in
post-Independence Namibia, State dis-
satisfaction with the media seems to be
implied rather than overt. Once again,
there is always an exception to any rule.
The Government’s advertising ban on The
Namibian since 2001 serves as a prime
example of Government flexing ifs mus-
cles to try to curb the influence and role
of the paper. But the ban seems to have
had limited impact on the operation and
functioning of the paper, which already
had strong support from other advertisers
and a loyal and expanding readership.

If a Freedom of Information Act be-
comes a redlity in Namibia, as is com-
mon in other democratic societies in the
world, the expansion of public access to
information in possession of the State
would enhance the role of the print
media. The more fundamental question
is whether this legislation will ever see
the light of day.

At the moment the relationship
between Government and the press,
especially the private independent
press, seems to be one of love-hate.

5. CONCLUSION

As stated at the beginning of this
paper, research on the subject of the
role of the independent press and
media in general in Namibia is scarce.
Much of what is contained in this paper
is based on an analysis of historical
developments, personal views, deduc-
fions, and contemporaneous interviews
conducted by the writer. Obviously,
much more investigation has to be done
info the role of the press, especially the
mainstream press under colonialism.

Too often the independent press uses
Government as its principal - and only -
source of information, at the expense of
alternative points of view. The 2002/2003
Media Monitoring Project Annual
Report conducted by MISA's Namibia
Chapter states the following in this
regard (MISA 2003):

Given that these media quote so hea-
vily from the President, Ministers and other
government officials, this creates a strong
sense that they are vehicles for the go-
vernment of the day rather than reflect-
ing the diversity of Namibian society.

The report (ibid.) also refers to the
Namibian media as being chronically
weak because of this.




It seems as if the independent press
has not quite figured out what their role
and purpose is in this continually evol-
ving and developing society. The publi-
cations discussed spend much of their
energies and resources on simply pro-
ducing a newspaper each day without
having the time or inclination to really
explore the possibilities of their inde-
pendence.

The independent press, in their
unpacking of Namibian redlities, should
seriously and vigorously test the constitu-
fionally protected freedoms of expres-
sion and the press in how they cover
society. As this paper has highlighted, an
independent media, including the print
media, have an important role to play in
fostering democracy.

As the Fourth Estate, an independent
media serve as a watchdog over socie-
ty - creating pressure and motivation for
Government structures and other institu-
fions to be transparent and account-
able for their actions. This is especially
frue in a society such as Namibia’s,
where civil society is generally weak, the
elected parliamentary opposition is
fractured, and the ruling party is con-
stantly trying to impose its hegemony.

For a democratically developing so-
ciety, the role of the media becomes
especially significant and it is not surpri-
sing, given the Namibian context, that
the independent media have appropri-
ated for themselves the mantle of an
influential extra-parliamentary voice. It is
a crucial role: one that should be consi-
derably developed and expanded, not
just by the publications that have been
the focus of this paper, but by other
media as well. Then we may be able to
answer the question posed in the title of
another MISA publication,® “So this is
democracy?”, in the affirmative.

MISA brings out its annual report on media freedom in the Southern African Development Community under this tifle

>

SMIIA ANV SISATVNY




